کربنات کلسیم | Calcium carbonate
نوشته شده توسط : آهک

کربنات کلسیم | Calcium Carbonate

نام صنعتی : کربنات کلسیم | Calcium Carbonate

فرمول شیمیایی : CaCO3

درجه خلوص : %98.5-50

نام های دیگر : گچ فرنگی ، سنگ آهک ، کلسیت ، آراگونیت ، سنگ مرمر

بسته بندی : کیسه های 50 کیلو گرمی و بیگ بگ

توضیحات
کربنات کلسیم | Calcium Carbonate
فرمول شیمیایی کربنات کلسیم : CaCO3

آنالیز کربنات کلسیم : %۵۰ و %۹۹

کربنات کلسیم چیست؟
کربنات کلسیم به عنوان پرکننده ( fillr ) در صنایع مورد مصرف دارد. پرکننده ها به موادی گفته می شود که به مایعات و جامدات اضافه می شوند تا یک یا چند تغییر بصورت افزایش مقاومت مکانیکی و خاصیت شکل پذریری ، کاهش و یا افزایش وزن مخصوص ، افزایش مقاومت حرارتی ، تغییر در غلظت و کاهش قیمت تمام شده می گردد .

 

مصارف کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در صنایع رنگ و تولید چسب جوب ، کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک ، کربنات کلسیم در صنایع لاستیک ، کربنات کلسیم در صنایع کفپوش ، کربنات کلسیم در صنایع ورق پی وی سی ، کربنات کلسیم در صنایع چسب ورزین ،سیم و کابل ، کربنات کلسیم در صنایع لوله پلیکا ، کربنات کلسیم در صنایع چرم مصنوعی ، مرکب ، کاغذ ، داروئی ، کربنات کلسیم در صنایع شوینده ها ، کربنات کلسیم در صنایع مستربچ ، کربنات کلسیم در صنایع لعاب ، کربنات کلسیم در صنایع کنیتکس ، کربنات کلسیم در صنایع پروفیل و کربنات کلسیم در صنایع لعاب سازی و کاشی سرامیک مصرف دارد .

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک و لاستیک :
کربنات کلسیم به علت خاصیت پایین بودن میزان جذب روغن ، پخش سریع ، ارزان بودن ، درخشندگی خوب ، سختی کم ، در صنایع پلاستیک ولاستیک مورد مصرف فراوان دارد
کاربرد کربنات کلسیم در صنعت رنگ :
کربنات کلسیم به علت قیمت مناسب ، خصوصیات نوری و مکانیکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است . کربنات کلسیم هر چه نرمتر باشد پوشش بهتربه رنگ می دهد .

کربنات کلسیم در داروسازی :
کربنات کلسیم در آب معمولی تقریبا نامحلول و در آبی که مقداری دی اکسید کربن داشته و یا نمک های آمونیومی آن زیاد باشد به آرامی حل می شود. در الکل تقریبا نامحلول بوده و در اسید استیک و اسید کلریدریک و اسید نیتریک می جوشد.

کربنات کلسیم خاصیت آنتی اسیدی دارد و در نواقص کلیوی و درمان استئوپروزیس به کار رفته و مکمل کلسیم است. کربنات کلسیم در بیماران مبتلا به هیپرفسفاتمی همراه با نقص کلیوی توصیه می شود زیرا با پیوستن به فسفات مانع جذب بیشتر فسفات از طریق معده و روده می گردد .

کربنات کلسیم در داروهای هومئوپاتی Homoepathic ( نوعی دارو درمانی ) و در افزودنی های خوراکی هم کاربرد دارد . به علاوه با توجه به دارا بودن خاصیت جذب سطحی ، در داروهای ضداسهال نیز به کار می رود .

کربنات کلسیم با اسید معده به صورت کلرید کلسیم درآمده و گاز دی اکسید کربن حاصل در برخی از بیماران ممکن است باعث نفخ معده شود. مقداری از کلسیم در لوله گوارشی جذب می شود ولی در حدود ۸۵ درصد آن مجددا بصورت نمک های کلسیم نظیر کربنات کلسیم دفع می گردد.

به طور معمول در هربار ، یک گرم کربنات کلسیم به عنوان آنتی اسید خورده می شود و غالباً همراه با آنتی اسیدهای دیگر به ویژه آنتی اسیدهای منیزیم دار تجویز می شود.

از کلسیت برای تهیه کلرید کلسیم CaCl2 ، برومید کلسیم CaBr2 ، یدید کلسیم CaI2 و اکسید کلسیم CaO استفاده می شود که هریک دارای مصارف متعددی در صنایع داروسازی حتی برای تهیه داروهای دامپزشکی نیز کاربرد دارد .

از کلرید کلسیم CaCl2 دارویی تهیه می کنند که در بدن تولید اسید می کند و در مواردی که یون کلسیم در بدن کم باشد ، برای تأمین سریع کمبود آن از کلرید کلسیم استفاده می شود . از ترکیبات دارویی کلرید کلسیم در درمان عوارض حساسیت هایی مانند کهیر ، تنگی نفس ، خارش و سایر التهابات ناشی از حساسیت استفاده می گردد .

کلرید کلسیم باعث سرعت در انعقاد خون شده و برای جلوگیری از خونریزی های شدید استفاده می شود . به علاوه این ماده در درمان بی نظمی های ضربان قلب به عنوان مکمل به داروهای مربوط به نارسایی های قلبی افزوده می شود . از کلرید کلسیم برای درمان عوارض اسهال ، استفراغ و در عرق کردن مسلولین نیز استفاده می گردد .

ترکیبات کلسیم فوق الذکر در تهیه داروهای دامپزشکی نیز مصارف گسترده ای دارد.

کربنات کلسیم به صورت پودر ترکیبی کربنات کلسیم ، پودر ترکیبی کربنات منیزیم و قرص ترکیبی کربنات منیزیم است . همچنین سوسپانسیون آلومینا ، منیزیا و کربنات کلسیم ، قرص آلومینا ، منیزیا و کربنات کلسیم و قرص کربنات کلسیم از نمونه های دیگر فرآورده های دارویی کربنات کلسیم است.

کربنات کلسیم بعنوان پرکننده:
بیشترین کاربرد کربنات کلسیم خاکی و کربنات کلسیم ته‌نشینی (Precipitated) کربنات کلسیم در صنایع کاغذ، کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک و کربنات کلسیم در صنایع رنگسازی است. کاغذ از شبکه سلولزی تشکیل شده که فیبرهای آن با ذرات کانی دانه‌ریز پر می‌شود، موادی پوششی برای افزایش کیفیت چاپ برروی کاغذ در کاغذسازی استفاده می‌شوند که کربنات کلسیم می‌تواند۵۰-۵% آن را تشکیل دهند.

کربنات کلسیم می‌تواند به عنوان رنگدانه و کاهنده نیاز به پلیمر عمل کند، لذا در ورقه‌ها، لوله‌ها و پنجره‌های PVC، ۵ تا ۳۵% از ترکیب را به خود اختصاص می‌دهد. در رنگسازی ۳۵-۱۰% از حجم را امولسیون‌های آبی یا حلال‌ها را می‌تواند کربنات کلسیم شامل شود تا از مقدار TiO2 مصرفی بکاهد.

درجه یک صادراتی کاملا برفی و سفیدی

دانه بندی کربنات کلسیم:
کلوخ ۶mm تا ۱۰mm – تنوع سایز مش ها ۴۰۰-۶۰۰-۸۰۰-۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ معمولی، کد شده

فروش کربنات کلسیم
پارس شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود ، کربنات کلسیم مورد نیاز صنایع مختلف را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

قیمت کربنات کلسیم
قیمت کربنات کلسیم پارس شیمی پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت کربنات کلسیم سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

 

موارد کاربرد کربنات کلسیم

کاغذ،پلاستیک ها، رنگ ها و پوشش ها:
کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک ها، رنگ ها و پوشش ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی(به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.

 

در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

ساخت مواد و ساخت و ساز:
کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات سیمان مهم و ضروری می باشد. هم چنین در ساخت ملات برای چینش آجرها روی هم، بلوک های بتنی، سنگ ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات کلسیم، کربن دی اکسید و آهک را تجزیه می کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را بوجود آورد.

 

کربنات کلسیم چیست؟ فرمول و کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک
نام های دیگر کربنات کلسیم عبارت است از: گچ فرنگی، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت، سنگ مرمر.کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی است. کربنات کلسیم یا CaCo3، بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را شامل و در سرتاسر دنیا پیدا می‌شود. کلسیم کربنات ماده‌ای شیمایی با فرمول CaCO3 است.
[Image: کربنات کلسیم چیست؟ فرمول و کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک]
مصارف کربنات کلسیم:

به گزارش اینپیا، کربنات کلسيم به عنوان پرکننده (filler) در صنايع مورد مصرف دارد. پرکننده ها به موادی گفته می شود که به مايعات و جامدات اضافه می شوند تا يک يا چند تغيير بصورت افزايش مقاومت مکانيکی و خاصيت شکل پذريری ، کاهش و يا افزايش وزن مخصوص ، افزايش مقاومت حرارتی ، تغيير در غلظت و کاهش قيمت تمام شده می شود.


کربنات کلسيم در صنايع رنگ و تولید چشب جوب، کربنات کلسيم در صنايع پلاستيک، کربنات کلسيم در صنايع لاستيک، کربنات کلسيم در صنايع کفپوش، کربنات کلسيم در صنايع ورق پی وی سی، کربنات کلسيم در صنايع چسب ورزين ،سيم و کابل، کربنات کلسيم در صنايع لوله پليکا، کربنات کلسيم در صنايع چرم مصنوعی، مرکب، کاغذ، داروئی، کربنات کلسيم در صنايع شوينده ها، کربنات کلسيم در صنايع مستربچ، کربنات کلسيم در صنايع لعاب، کربنات کلسيم در صنايع کنيتکس، کربنات کلسيم در صنايع پروفيل و کربنات کلسيم در صنايع لعاب سازی و کاشی سرامیک مصرف دارد.

 

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک

کربنات کلسیم به فرمول شیمیایی caco3 که 4درصد پوسته زمین را تشکیل می دهد. کاربرد های فراوانی در صنایع غذایی، دارویی، ساختمانی، صنایع کاغذ، پودرهای لباسشویی و صنایع پلاستیک دارد که ما مختصرا در مورد کاربرد کربنات کلسیم و فوائد استفاده از آن در صنایع پلاستیک توضیح می دهیم.

کربنات کلسیم در تولیدات گوناگون شاخه مختلف پلاستیک کاربرد دارد.

صنایع pvc: کابل کف پوش فیلم ورق دیوارپوش پروفایل پنجره چرم مصنوعی لوله و اتصالات

پلی پروپیلن: ppمبلمان و میز و صندلی فیلم Bopp ورق ظروف یکبارمصرف گونی و لوله فاضلاب

پلی استایرن: ورق و ظروف یکبارمصرف پلی اتیلن: انواع مخازن تولیدات بادی ورق فیلم و مستربچ سازی


مزایای استفاده از کربنات کلسیم:


1-باعث استفاده کمتر از پلاستیک در نتیجه کمک به طبیعت. هر چقدر مصرف کربنات کلسیم بیشتر شود پلاستیک کمتری استفاده می شود که این اولین کمک کربنات به انسان و محیط زیست است.

تبصره: کربنات های موجود در طبیعت به هیج وجه برای انسان خطری ندارد. همانطور که اشاره شد در صنایع دارویی و غذایی کاربرد دارد

2. استفاده ازکربنات کلسیم در تولیدات ظروف یکبار مصرف لوله و مبلمان ومیز و صندلی باعث استحکام می شود یعنی افزایش کیفیت این محصولات. نکته استفاده از کربنات کلسیم در هر صنعت و تولیدی باید مقدار درصد مصرفی و کیفیت کربنات در آنها رعایت بشود.

3. کربنات کلسیم در صنعت مواد تزریقی و فیلم های پلی اتیلن (سفره های یکبار مصرف نایلون و نایلکس) سبب انتشار بهتر رنگ وهمچنین جلوگیری از پس دادن رنگ می شود.

4. کربنات کلسیم در تولید علاوه بر موارد فوق مانع چسبیدن مواد به دستگاه می شود که این موضوع سبب سرعت بیشتر تولید می شود تولید بیشتر در واحد زمان یعنی مصرف انرژی کمتر یعنی کمک به تولید کننده و مصرف کننده.

5. اگر در تولیدات فیلم های پلی اتیلن از کربنات کلسیم در اندازه و مش متناسب استفاده شود کیفیت دوخت و چاپ بهتر خواهد شد.

6. استفاده از کربنات کلسیم سبب می شود پوشش بهتری از مستربچ های سفید و رنگی داشته باشیم.

7. کربنات کلسیم به جهت ارزان تر بودن از موادپلاستیک باعث کاهش قیمت محصول و کمک به مصرف کننده و تولید کننده است.

8. مواردی که از کربنات در محصول استفاده می شود نیاز به تمیز کردن دستگاه تولید از ذرات چسبیده به دستگاه نیست. ضمن اینکه برای تعویض رنگ تولید میتوانید از ترکیب مواد خام تولیدی کربنات و لیز کننده استفاده کنید.

نکته در تولید برای استفاده از کربنات کلسیم حتما از مش 1500 و بالاتر استفاده کنید که هم به سیلندر ماردون شما آسیب نرسد هم بتوانید درصد کربنات کلسیم بیشتری استفاده کنید.

نکته بعدی متاسفانه این باور غلط در عموم مردم و حتی در بین افراد با دانش و با تجربه جا افتاده که استفاده از کربنات کلسیم یعنی کالایی با کیفیت کمتر که با توضیحات بالا مشخص است که استفاده از کربنات کلسیم مناسب علاوه بر کاهش قیمت افزایش کیفیت را هم به دنبال دارد.

{محتوای تهیه شده توسط نمایندگی فروش کربی پلیمر - آقای علیرضا بهزادی}


کاربرد کربنات کلسيم در صنعت رنگ:
کربنات کلسيم به علت قيمت مناسب، خصوصيات نوری و مکانيکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است . کربنات کلسيم هر چه نرمتر باشد پوشش بهتربه رنگ می دهد.

 

کربنات کلسيم در داروسازي:

کربنات کلسيم در آب معمولي تقريبا نامحلول و در آبي که مقداري دي اکسيد کربن داشته و يا نمک هاي آمونيومي آن زياد باشد به آرامي حل مي شود. در الکل تقريبا نامحلول بوده و در اسيد استيک و اسيد کلريدريک و اسيد نيتريک مي جوشد.

 

کربنات کلسيم خاصيت آنتي اسيدي دارد و در نواقص کليوي و درمان استئوپروزيس به کار رفته و مکمل کلسيم است. کربنات کلسيم در بيماران مبتلا به هيپرفسفاتمي همراه با نقص کليوي توصيه مي شود زيرا با پيوستن به فسفات مانع جذب بيشتر فسفات از طريق معده و روده مي گردد.

 

کربنات کلسيم در داروهاي هومئوپاتي Homoepathic (نوعي دارو درماني) و در افزودني هاي خوراکي هم کاربرد دارد. به علاوه با توجه به دارا بودن خاصيت جذب سطحي ، در داروهاي ضداسهال نيز به کار مي رود.

 

کربنات کلسيم با اسيد معده به صورت کلريد کلسيم درآمده و گاز دي اکسيد کربن حاصل در برخي از بيماران ممکن است باعث نفخ معده شود. مقداري از کلسيم در لوله گوارشي جذب مي شود ولي در حدود 85 درصد آن مجددا بصورت نمک هاي کلسيم نظير کربنات کلسيم دفع مي گردد.

 

به طور معمول در هربار، يک گرم کربنات کلسيم به عنوان آنتي اسيد خورده مي شود و غالباً همراه با آنتي اسيدهاي ديگر به ويژه آنتي اسيدهاي منيزيم دار تجويز مي شود.

 

از کلسيت براي تهيه کلريد کلسيم CaCl2 ، بروميد کلسيم CaBr2 ، يديد کلسيم CaI2 و اکسيد کلسيم CaO استفاده مي شود که هريک داراي مصارف متعددي در صنايع داروسازي حتي براي تهيه داروهاي دامپزشکي نيز کاربرد دارد.

 

از کلريد کلسيم CaCl2 دارويي تهيه مي کنند که در بدن توليد اسيد مي کند و در مواردي که يون کلسيم در بدن کم باشد ، براي تأمين سريع کمبود آن از کلريد کلسيم استفاده مي شود . از ترکيبات دارويي کلريد کلسيم در درمان عوارض حساسيت هايي مانند کهير ، تنگي نفس ، خارش و ساير التهابات ناشي از حساسيت استفاده مي گردد.

 

کلريد کلسيم باعث سرعت در انعقاد خون شده و براي جلوگيري از خونريزي هاي شديد استفاده مي شود . به علاوه اين ماده در درمان بي نظمي هاي ضربان قلب به عنوان مکمل به داروهاي مربوط به نارسايي هاي قلبي افزوده مي شود. از کلريد کلسيم براي درمان عوارض اسهال ، استفراغ و در عرق کردن مسلولين نيز استفاده مي گردد.

 

ترکيبات کلسيم فوق الذکر در تهيه داروهاي دامپزشکي نيز مصارف گسترده اي دارد.

 

کربنات کلسيم به صورت پودر ترکيبي کربنات کلسيم ، پودر ترکيبي کربنات منيزيم و قرص ترکيبي کربنات منيزيم است . همچنين سوسپانسيون آلومينا ، منيزيا و کربنات کلسيم ، قرص آلومينا ، منيزيا و کربنات کلسيم و قرص کربنات کلسيم از نمونه هاي ديگر فرآورده هاي دارويي کربنات کلسيم است.

 

کربنات کلسيم بعنوان پركننده:

بيشترين كاربرد كربنات كلسيم خاكي و كربنات كلسيم ته‌نشيني (Precipitated) کربنات کلسيم در صنايع كاغذ، کربنات کلسيم در صنايع پلاستيك و کربنات کلسيم در صنايع رنگسازي است. كاغذ از شبكة سلولزي تشكيل شده كه فيبرهاي آن با ذرات كاني دانه‌ريز پر مي‌شود، موادي پوششي براي افزايش كيفيت چاپ برروي كاغذ در كاغذسازي استفاده مي‌شوند كه كربنات كلسيم مي‌تواند50-5% آن را تشكيل دهند.

 

كربنات كلسيم مي‌تواند به عنوان رنگدانه و كاهندة نياز به پليمر عمل كند، لذا در ورقه‌ها، لوله‌ها و پنجره‌هاي PVC، 5 تا 35% از تركيب را به خود اختصاص مي‌دهد. در رنگسازي 35-10% از حجم را امولسيون‌هاي آبي يا حلال‌ها را مي‌تواند كربنات كلسيم شامل شود تا از مقدار TiO2 مصرفي بكاهد.

 

مشخصات ظاهری نوع صادراتی:

درجه یک صادراتی کاملا برفی و سفیدی

 

دانه بندی کربنات کلسیم:

کلوخ 6mm تا 10mm - تنوع سایز مش ها 400-600-800-1500 تا 3500 معمولی، کد شده

 

کربنات کلسیم به فرمول شيميايي CaCo3 ، در طبيعت به صورت سنگ آهك يا كلسيت در رنگهاي سفيد تا خاكستري يافت مي‌شود.
كربنات متداولترين ماده پركننده در صنايع مختلف، از قبيل صنايع رنگ، پلاستيك، لاستيك، گرانول P.V.C، سيم و كابل، لعاب، كاغذ، چسب و رزين و صنايع شيميايي است.
دلايل استفاده از كربنات كلسيم عبارتند از:
1- قيمت مناسب
2- جذب اندك روغن
3- سختي كم
4- سهولت پخش و درخشندگي

 

کاربرد کربنات کلسيم
کربنات کلسيم به عنوان پرکننده ( fillr ) در صنايع مورد مصرف دارد. پرکننده ها به موادی گفته می شود که به مايعات و جامدات اضافه می شوند تا يک يا چند تغيير بصورت افزايش مقاومت مکانيکی و خاصيت شکل پذريری ، کاهش و يا افزايش وزن مخصوص ، افزايش مقاومت حرارتی ، تغيير در غلظت و کاهش قيمت تمام شده می گردد .
کربنات کلسيم در صنايع رنگ ، پلاستيک ، لاستيک ، کفپوش ، ورق پی وی سی ، چسب ورزين ،سيم و کابل ، لوله پليکا ، چرم مصنوعی ، مرکب ، کاغذ ، داروئی ، شوينده ها ، مستربچ ، لعاب ،کنيتکس ، پروفيل و.... مصرف دارد .
کاربرد کربنات کلسيم در صنعت پلاستيک و لاستيک :
کربنات کلسيم به علت خاصيت پايين بودن ميزان جذب روغن ، پخش سريع ، ارزان بودن ، درخشندگی خوب ، سختی کم ، در صنايع پلاستيک ولاستيک مورد مصرف فراوان دارد
کاربرد کربنات کلسيم در صنعت رنگ :
کربنات کلسيم به علت قيمت مناسب ، خصوصيات نوری و مکانيکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است . کربنات کلسيم هر چه نرمتر باشد پوشش بهتربه رنگ می دهد .

 

کربنات کلسیم به نام‌های گچ فرنگی، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت، سنگ مرمر شناخته شده است. فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 ، شکل ظاهری نوع خالص آن پودر سفید و ناخالص آن کرم رو به سفید می باشد. چگالی کربنات کلسیم g/cm³ 83/2-71/2، در دمای °۸۲۵ سانتی‌گراد تجزیه می‌شود. شکل مولکولی خطی دارد و غیر مشتعل می باشد.

1- صنعت رنگ:
در این صنعت از پودر میکرونیزه به عنوان پرکننده(فیلر) استفاده می شود. مشخصات پودر مصرفی در این صنعت بشرح ذیل می باشد:
میزان cao بیش از 97 درصد میزان Fe2o3 کمتر از 1 درصد و درجه ریزی آن بیش از 500 مش. بطو تقریبی مصرف پودر میکرونیزه در صنعت رنگ ایران 22 درصد در نظر گرفته می شود.


2- صنعت کابل و سیم:
از پودر میکرونیزه برای استحکام و به عنوان پرکننده بمیزان 20 درصد جهت تولید کابل و 10درصد جهت تولید سیم مصرف می شود. مشخصات پودر مصرفی باید دارای خلوص cao دارای 98 درصد ، رطوبت کمتر از 1درصد و درجه دانه بندی حدود 350 مش باشد. البته جهت تولید کابل از ماده اولیه ای بنام امیا استفاده میگردد که حدود 99درصد پودر میکرونیزه و 1درصد اسید استئاریک تشکیل گردیده است.

3- صنعت پلاستیک و لاستیک:
پودر میکرونیزه در این صنعت برای پر کنندگی و مقاومت محصول در مقابل حرارت و استحکام استفاده می کنند. مشخصات پودر میکرونیزه در این صنعت به این صورت است که میزان cao حداقل 98 درصد، درجه رطوبت حداكثر 1درصد، میزان fe2 o3 حداکثر 2 درصد ، ph 5/8 تا 5/9 درصد باشد.


4- صنعت غذایی و دارویی:
در این صنایع پودر میکرونیزه بعنوان پرکننده و تولید آنتی بیوتیکها، ضداسیدها، دندانپزشکی استفاده میگردد و با خلوص 100درصد جهت تولید لوازم آرایش و بعنوان پر کننده کاربرد دارد.


5- صنعت کاغذ:
از نوع کربنات کلسیم رسوب داده شده بعنوان کدر کننده، صاف کننده، پرکننده و همچنین مانع پخش جوهر روی کاغذ استفاده می گردد.


6- صنعت شوینده ها:
در این صنعت از پودر میکرونیزه جهت تهیه مواد سفید کننده با اندازه مخصوص و نرم استفاده میگردد.


7- صنعت حفاری نفت:
در حفاری چاههای نفت و در ترکیبات سیال حفاری، از پودر میکرونیزه با خلوص 85درصد و با مش 325 استفاده میگردد.


8- صنعت کفش پلاستیکی و زیره کفش (جیر و چرم مصنوعی):
در این صنعت بعنوان پرکننده از پودر میکرونیزه با دانه بندی حدود چند میکرون و سطح خارجی که با یک نوع چرب کننده پوشیده شده است بکار میرود که خواص مذکور در ادامه را به محصول میدهد.
• براق کننده سطح خارجی جسم.
• افزایش دهنده مقاومت در مقابل بیشتر پاره شدن و کشیده شدن.
• عدم ایجاد زردی در جسم یعنی رنگ سفید را ثابت نگه میدارد.
• کم کننده خاصیت ارتجاعی.
• در مقابل چربی ثابت است.


9- صنعت بهداشتی:
در این صنعت از پودر میکرونیزه با خلوص 100درصد جهت تولید خمیر دندان استفاده میگردد. از دیگر موارد کاربرد پودر میکرونیزه، تولید فرش ماشینی،مکالئوم،موکت، انواع چسب موکتي و صنایع دیگر میباشد.


10- در محیط زیست: برای کنترل آلودگی هوا، در کارخانه های ذوب فلزات و نیز جذب کننده گازهای سمی نظیر HCl, HF, SO2 از آهک استفاده می شود.


11 - پلاستر کربنات کلسیم(پودر میکرونیزه)
یکی از این ملاتهای خشک پلاستر کربنات کلسیم می باشد که بمنظور اندود کاری داخل ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از خواص عمده آن بشرح ذیل است:
- جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی در ساختمان بدلیل وجود مواد آنتی اکسیدانت.
- زمان گیرش اولیه زیاد و قابلیت عملیات ابزار کاری در طول مدت 45 دقیقه.
- سختی بسیار بالاتر از کچ و قابل مقایسه با بتن.
- چسبندگی بسیار زياد و قابلیت اجرا بر روی سطوح مانند بتن، چوب، سفال و3D Panel.
- وزن مخصوص پائین که باعث سبکی ساختمان می باشد(1060 کیلوگرم بر متر مکعب.)
- مقاومت در برابر حریق و شعله مستقیم.
- مقاومت در برابر انتقال حرارت و برودت که باعث میشود در فصول گرم محیط خنک و در فصول سرد محیط گرم باشد.
- مقاومت و پایداری در برابر رطوبت.
- اجرای بسیار سریع روی سطوح بطوریکه در هرشیفت کاری با یک دستگاه شات کریت حداقل 80 الی 120 متر مربع را میتوان پوشش داد.
- دانه بندی ریز در حد مش 400 و صافی سطح پس از اجرا.
- قابلیت اختلاط با پیگمت های رنگی.
- حذف مرحله گچ و خاک در ساختمان.
- قیمت پائین و قابل رقابت با گچ کاری معمولی.
- گیرش ثانویه پائین و قابل رقابت با گچ کاری معمولی.
- عدم وجود ترک های سطحی.
- به لحاظ زیست محیطی عاری از هر آلودگی می باشد.
- عدم وجود اثرات نامطلوب بر روی پوست بدن در زمان اجراء.
- مقاومت بالا در مقابل خراش های سطحی.


12- صنعت پلی وینیل کلراید (pvc)
از پودر میکرونیزه جهت مسلح کردن اشیا لاستیکی و همچنين بالا بردن قدرت دوام و استحکام این نوع تولیدات و همچنین جهت ازدیاد فرم پذیری و ضربه گیری در مقابل فشار و ضربه مخصوص پی وی سی سخت استفاده می شود میزان مصرف پودر میکرونیزه در این نوع صنعت بطور تقریبی 25 درصد برآورد میگردد.
مشخصات پودر میکرونیزه در این صنعت به شرح زیر میباشد:
میزان cao بیش از 97 درصد میزان Fe2o3 کمتر از 3 درصد و درجه ریزی آن بیش از 350 مش.
از دیگر موارد کاربرد پودر میکرونیزه، مركب چاپ، شیشه سازی، گوگردزایی از دودکش ها، در صنایع جوش و الکترود، آتش نشانی( تهیه پودرهای خاموش کننده آتش)، کشاورزی، چرم سازی، صنعت آب برای تصفیه کردن آب ، کارخانه های قند و شکر، متالوژی، صنایع فولاد، داروسازي، صنايع شيميايي به عنوان دیرگداز، در صنايع غذايي به عنوان خنثي كننده اسيديته و در ساخت آدامس ، برای تولید ابر، در صنایع نساجی و پوشاک ،مجمسه سازی، سقف کاذب، و MDF، تولید فرش ماشینی،مکالئوم،موکت، انواع چسب موکتي و صنایع دیگر میباشد.

بطور کلی از کل کربنات کلیسم مصرفی سهم هر کدام از صنایع شامل: آهن و فولاد 41 درصد، صنعت ساختمان32 درصد، محیط زیست 3 درصد، صنایع شیمیایی 6 درصد، در کاغذ سازی ،تصفیه قند، چرم سازی، کشاورزی و صنعت نفت 8 درصد و سایر کاربردها 10 درصد می باشد.

 

پودر میکرونیزه کربنات کلسیم
پودر میکرونیزه کربنات کلسیم
کربنات کلسیم یک جامد سفید رنگ می باشد که به صورت فراوان در ترکیب صخره ها و معمولا در تمام نقاط جهان یافت می شود.کربنات کلسیم به نام های کلسیت، آراگونیت، سنگ آهک، گچ فرنگی و سنگ مرمر شناخته شده است و مهمترین کانیهای آن، آراگونیت، سنگ آهک، ماربل و تراورتن است. فرمول شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 ، شکل ظاهری نوع خالص آن پودر سفید و ناخالص آن کرم رو به سفید می باشد. چگالی کربنات کلسیم g/cm³ 83/2-71/2، در دمای °۸۲۵ سانتی گراد تجزیه می شود. شکل مولکولی خطی دارد و غیر مشتعل می باشد.


موارد کاربرد پودر میکرونیزه کربنات کلسیم تولید پارس شیمی:
کلسیم کربنات یکی از پر کاربردترین مواد معدنی می باشد که در انواع صنایع قابل استفاده است. پودر کربنات کلسیم در صنایعی مانند تولید پلاستیک، پلیمر، لاستیک سازی، سیم و کابل، تولید انواع لوله pvc، کاشی و سرامیک، انواع رنگ های ساختمانی، حفاری چاه نفت، گرانول، الکترود جوش، رنگ ترافیکی، چسب، صنایع کاغذ و بسیاری از صنیع دیگر به صورت فراوان استفاده می شود.

کاربرد پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در صنایع مختلف
1- صنعت رنگ: پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در صنعت رنگ سازی به عنوان پرکننده مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر معمولا با مشخصات زیر جهت ساخت انواع رنگ در صنعت رنگ سازی استفاده می شود: میزان cao بیش از ۹۷ درصد میزان Fe2o3 کمتر از یک درصد و مش آن بیشتر از ۴۰۰ می باشد. در پروسه تولید رنگ ترافیکی از کربنات کلسیم با مش ۵۰ استفاده می شود در پودر تولید شده ذرات شکری وجود دارد که زیر دست قابل احساس می باشد. این پودر بدون داشتن دانه های سیاه رنگ و یک دست سفید و با آنالیز بالا در شرکت پارس شیمی تولید می شود.
2- صنعت تولید پلاستیک و لاستیک: در صنعت پلاستیک و لاستیک پودر میکرونیزه کربنات کلسیم به عنوان پرکننده و مقاومت محصول در مقابل حرارت و استحکام استفاده می کنند و همچنین از نرمی و طویل شدگی پلاستیک جلوگیری می کند. مهمترین مواد پر کننده پلاستیک کربنات کلسیم است که موجب افزایش مقاومت حرارتی، کششی و سختی می گردد. کربنات کلسیم متداول ترین ماده پرکننده پلاستیک به شمار می رود. دلیل استفاده از این ماده معدنی عبارت است از قیمت مناسب، جذب اندک روغن، سهولت پخش با وسایل معمولی، درخشندگی عالی و نرم بودن آن می باشد. همچنین کربنات کلسیم از کلوخه شدن پلیمرها جلوگیری نموده و خواص پراکندگی آنها را بهبود می یابد. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در این صنعت با مشخصات زیر استفاده می شود: میزان cao حد اقل ۹۸ درصد ، میزان Fe2o3 حد اکثر دو درصد ، درجه رطوبت حداکثر یک درصد و مش های مصرفی بیشتر از ۲۰۰ می باشد.
3- صنعت تولید مواد شوینده: پودر میکرونیزه کربنات کلسیم جهت تولید مواد سفید کننده با اندازه های مخصوص و نرم در این صنعت به طور فراوان استفاده می شود. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم مصرفی در صنعت شویندگی با مشخصات زیر استفاده می شود : میزان cao حداقل ۹۶ درصد می باشد و مش های مصرفی کربنات کلسیم از دانه بندی ۴۰۰ مش تا ۸۰۰ مش در صنعت شویندگی مورد استفاده قرار می گیرد.
4- صنعت حفاری: معمولا در این صنعت جهت روان سازی گل حفاری از پودر میکرونیزه کربنات کلسیم از مش ۲۰۰ و ۴۰۰ استفاده می گردد.
5- صنایع تولید کابل و سیم: پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در این صنعت جهت پوش و عایق نمودن مواد تولید شده استفاده می شود و معمولا از مش ۶۰۰ به بالا استفاده می شود.
6- صنایع تولید کاغذ: در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می شود تا سطح کاغذ را روشن نماید. مش های مصرفی در این صنعت ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ استفاده می باشد.
7- صنایع الکترودسازی: در این صنعت مش مورد استفاده از پودر میکرونیزه کربنات کلسیم ۵۰ با آنالیز ۹۹ درصد می باشد.
8- صنایع پلیمر: پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در صنعت پلیمر به عنوان پر کننده استفاده می شود و استفاده از از این پودر در صنعت پلیمر، باعث کاهش قیمت محصول نهایی خواهد شد. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم پایه معدنی دارد و در زمانی که در طبیعت قرار می گیرد باعث می شود که تجزیه با سرعت بالاتری انجام شود. دانه بندی که در صنعت پلیمر مورد استفاده قرار میگیرد مش های بالای ۸۰۰ می باشد.
9- صنایع ساخت کاشی و سرامیک: پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در این صنعت جهت استفاده در لعاب کاشی با مش های بالای ۸۰۰ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کربنات کلسیم ( کلسیت ) چیست:

کربنات کلسیم جامد سفید رنگی است که بطور فراوان در ترکیب صخره‌ها در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. مهمترین کانیهای آن ، آراگونیت ، سنگ آهک ، ماربل و تراورتن است. به مقدار بسیار کم در آب حل می‌شود.

موارد کاربرد کربنات کلسیم ( کلسیت ):

کاغذ،پلاستیک ها، رنگ ها و پوشش ها:

کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک ها، رنگ ها و پوشش ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی(به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

ساخت مواد و ساخت و ساز:

کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات سیمان مهم و ضروری می باشد. هم چنین در ساخت ملات برای چینش آجرها روی هم، بلوک های بتنی، سنگ ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات کلسیم کربن دی اکسید و آهک را تجزیه می کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را بوجود آورد.

به عنوان پر کننده (فیلر):

پودر میکرونیزه و دانه بندی شده کربنات کلسیم / کلسیت جهت استفاده به عنوان فیلر برای تمامی مصارف صنعتی از قبیل رنگ سازی، کاغذسازی، لاستیک و پلاستیک، پی وی سی، حفاری، چینی و سرامیک، شیشه، لعاب، سیمان، گچ، ایزولاسیون، داروئی، نساجی، الکترود، آرایشی و بهداشتی، و خوراک دام و طیور و … با قیمت مناسب آماده عرضه در مصارف صنعتی و صادراتی می باشد.

پودر میکرونیزه کربنات کلسیم یا همان پودر سنگ میکرونیزه در تمامی دانه بندی ها (مش ۱۰۰ الی ۲۵۰۰) با توجه به نیاز مشتری قابل عرضه می باشد.
سنگ آهک مورد استفاده دارای خلوص بسیار بالا (بالای ۹۷%) می باشد.

کربنات کلسیم دارای فرمول شيميايي CaCO3 و با ساختار كريستالي كلسيت و آراگونيت می باشد.





:: برچسب‌ها: کربنات کلسیم, کربنات کلسیم چیست, کربنات کلسیم خوراکی, کربنات کلسیم خوراک دام, کربنات کلسیم رسوبی, کربنات کلسیم پوشش دار, ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: